|
|
|
|
Bedrijfsvisies worden alleen overgenomen door mensen wanneer die visie aansluit bij hun eigen gedachten en levensvisie. Dat stelt promovendus Daan Stam in zijn proefschrift waarop hij op 4 december promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Volgens Stam kan het slim zijn om de bedrijfsvisie van een organisatie te communiceren aan de medewerkers: ‘Wanneer die bedrijfsvisie aansluit bij hun eigen visie en mensen de visie dus accepteren, zijn ze bereid om net een stukje harder te lopen. Als je visie is om de beste speelgoedfabrikant van Europa te worden en je personeel is het daarmee eens, dan willen ze hard werken.’ Voorwaarden Toch slagen lang niet alle bedrijven erin om de bedrijfsvisie aan te laten sluiten bij de visie van werknemers. Stam onderzocht in een aantal experimenten de manieren waarop dat het beste kan. Twee tips: 1) ‘Spreek mensen direct aan. In het experiment legden we studenten bedrijfskunde speeches voor van professoren met een visie op de toekomst van managers. De ene groep lieten we algemene speeches lezen, de andere groep kreeg nagenoeg dezelfde teksten. Het verschil zat hem erin dat de tweede groep veel directer (jij/jullie) aangesproken werd. De getoonde visie kwam zo veel beter over.’ 2) ‘Sluit aan bij de oriëntatie van je medewerkers. Mensen verschillen namelijk in de toekomstbeelden die ze motiverend vinden. Je hebt mensen die succes zoeken (de promotiegeoriënteerden) en mensen die risico’s en fouten vermijden (de preventiegeoriënteerden). Als je een bedrijfsvisie geeft waarbij je uitlegt dat die visie belangrijk is om tot goede resultaten te komen, zal de eerste groep zich aangesproken voelen, terwijl de mededeling dat de visie belangrijk is om niet ten onder te gaan, vooral de tweede groep aan zal spreken. Kortom: niet voor iedereen werkt dezelfde visie stimulerend.’ Volgens Stam is het daarom belangrijk om mensen niet alleen collectief de bedrijfsvisie mede te delen, maar ook af en toe persoonlijk met hen te praten. Ook kan het volgens de promovendus zijn dat een hele bedrijfscultuur promotiegeoriënteerd of preventiegeoriënteerd is. In die gevallen is het belangrijk de bedrijfsvisie op de bedrijfscultuur aan te laten sluiten. |
|
|
|
Bron: www.penoactueel.nl Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel |